تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۹۵
2245 بار مشاهده
0

ساکن طبقه وسط!

ساکن طبقه وسط!

محمدمهدی شیخ صراف : جعفر که نیروی امنیتی است، در وسط می‌ایستد. و شاید به همین خاطر نتیجه کار او یک فیلم متوسط است. متوسط از نظر بازی‌ها، کارگردانی و سایر عوامل. و ضعیف در تصویر برداری.

امسعود اطیابی در ماه گرفتگی خواسته در وسط بایستد. شاید به خاطر موضوع فیلمش که مستقیماً درباره فتنه ۸۸ است. موضوع همچنان ملتهبی که کمتر کسی جرات ساخت آن را دارد. شاید به خاطر اینکه هر دو طرف آن ماجرا بتوانند فیلمش را به تماشا بنشینند حرف دو طرف را مطرح می‌کند. حرف‌هایی که در موقعیت‌های مختلف از زبان شخصیت‌ها بیان می‌شود. یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ. حتی در هنگام نشان دادن درگیری جعفر که نیروی امنیتی است او را با موتور هزار از همان فاصله و زاویه‌ای نشان می‌دهد که جمعیت معترض‌ها را.

او در وسط می‌ایستد. و شاید به همین خاطر نتیجه کار او یک فیلم متوسط است. متوسط از نظر بازی‌ها، کارگردانی و سایر عوامل. و ضعیف در تصویر برداری. فیلمی که بر خلاف اکثر فیلم‌های جشنواره امسال چندان دچار افت ریتم نمی.شود و تنها عنصر پیش برنده آن تعلیق است. تعلیق برای مشخص شدن سرنوشت برادرزاده‌اش ،هادی، که در شلوغی‌های مقابل مسجد لولاگر مفقود شده است. حتی نگرانی مادرش که حالا در قطار مشهد به تهران به دیدار پسرش می‌آید آنقدر تماشاگر را درگیر نمی‌کند. تعلیق مهمتر برای تماشاگر و حتی فیلمنامه این است که هادی کدام طرفی بوده. تکیه فیلم هم بیشتر بر همین محور است. بچه مثبتی که حافظ کل قرآن است و رتبه سه رقمی کنکور و مهندس و جوانمرد و بچه شهید است ولی حالا به نظر می‌رسد که تغییر کرده و در وبلاگش علیه حکومت پست می‌گذارد و دوست دخترش به اتاق خواب آپارتمان او هم آمده. حالا او متعلق به کدام طرف این دعواست؟ اطیابی اینجا هم آنقدر در وسط می‌ایستد که نمی‌تواند به درستی همه گمانه‌هایی که در مورد جنبش سبزی بودن هادی چیده را در قسمت پایانی باطل کند.

الناز حبیبی و کامبیز دیرباز در فیلم ماه گرفتگی

الناز حبیبی و کامبیز دیرباز در فیلم ماه گرفتگی

او به یک دیالوگ برای هک شدن وبلاگ هادی بسنده می‌کند و عکسی کنده شده از دیوار که در جیب پیراهن خونی او پیدا می‌شود عکسی که باید از نشانه‌ها متوجه شویم توسط مادرش به جای اصلی‌اش باز می‌گردد. اگر تنها دستاورد محتوایی فیلم همین بازگشت عکس روی دیوار باشد برای تماشای آن کافیست. باید جسارت اطیابی را برای پرداخت به چنین موضوعی ستود اما کاش او و دیگر سازندگان فیلم قدری دقت بیشتری در ساخت فیلم به خرج می‌دادند. با تمام اوصاف این فیلم ارزش تماشا دارد، به طور خاص برای تقویت حافظه تاریخی. برای اینکه بعضی چیزها از خاطرمان پاک نشود.




دیدگاه شما در مورد مطلب بالا چیست؟


300 کاراکتر باقیمانده

CAPTCHA
Change the CAPTCHA code
هنوز نظری در این مورد درج نشده است.